همه چیز درباره جوراب واریس

همه چیز درباره جوراب واریس

همه چیز راجع به جوراب واریس

جوراب واریس به نوعی جوراب با ساق‌های بلند گفته می‌شود که تفاوت‌هایی با جوراب‌های عادی دارد. این نوع جوراب از خواص درمانی برخوردار بوده و به منظور بهبود جریان خون در بدن و یا کاهش درد پا مورد استفاده قرار می‌گیرد. به تن کردن این محصولات یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای کاهش آثار بیماری واریس است. در این مقاله به ارائه مطالبی در زمینه جوراب واریس ورنا خواهیم پرداخت و برخی از موارد کاربرد، انواع این محصولات و نحوه عملکرد آن‌ها را مرور و بررسی خواهیم نمود .

جوراب واریس ورنا چیست ؟

یکی از ناراحتی‌ها و امراض شایع در جهان امروز، بیماری واریس است. این بیماری به دلیل انسداد سیاهرگ به وجود می‌آید. همان‌طور که می‌دانید سیاهرگ وظیفه دارد خون را از سرتاسر نقاط بدن به سمت قلب هدایت کند.

درون سیاهرگ حفره‌هایی به نام لانه کبوتری قرار گرفته‌اند که به شکلی نامنظم واقع شده و به قلب راه پیدا می‌کنند. در افرادی که در طول روز زیادتر از اندازه می‌ایستند فرم این حفره‌ها دچار تغییر و تحول شده و خون جریان معمولی خود را از دست می‌دهد.

در شرایطی که خون در رگ‌ها اجازه عبور و مرور پیدا نکند، در سیاهرگ باقی خواهد ماند. در این شرایط انسداد سیاهرگ به وجود خواهد آمد. افراد مبتلا به این عارضه، مویرگ‌هایی سیاه و یا سرخ را در پاهای خود مشاهده خواهند کرد.

یکی از بهترین روش‌های درمانی برای این بیماران، پوشیدن جوراب واریس ورنا است. این محصول می‌تواند فشاری منظم و کنترل شده به پاها وارد کرده و حرکت و جریان خون را در رگ‌ها میسر نماید. جوراب­های واریس ورنا تنگ بوده و گاه تا بالای ران را پوشش می‌دهند .

کاربردهای جوراب واریس

یکی از مهمترین موارد کاربرد جوراب­های واریس، نقش این محصولات در کنترل بیماری واریس است. استفاده از این نوع جوراب کمک می‌کند تا خون از سمت‌ پاها به طرف قلب جریان پیدا کرده و انتقال یابد. این فرایند با سرعت بسیار بالایی هم اتفاق خواهد افتاد.

از سوی دیگر پوشیدن این جوراب در پیشگیری از بازگشت خون به داخل رگ‌ها نیز نقش موثر دارد. افرادی که از جوراب‌های واریس استفاده می‌کنند قادر به کاهش فشار خون خود نیز خواهند بود. با استفاده از این محصول ورم‌های ایجاد شده در ناحیه پاها نیز کاهش پیدا خواهند کرد.

فشارهای وارد شده از جانب این جوراب‌ها بر روی پا، کمک می‌کند تا عروق شما تقویت شوند. از جوراب‌های واریس می‌توانید به عنوان یک ابزار و یا راهکار موثر و کارآمد برای پیشگیری از ابتلا به بیماری واریس نیز استفاده کنید.

به ویژه اگر از جمله افرادی هستید که در طول یک روز مدت زمان زیادی را به ایستادن بر روی پاها اختصاص می‌دهید استفاده از جوراب­های واریس برایتان ضرورت دارد.

علاوه بر افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری واریس، تمامی آن‌هایی که امکان ابتلا به بیماری‌های گردش خون از قبیل دی وی تی و یا دیابت دارند نیز می‌توانند از این محصولات استفاده کنند.

از دیگر موارد کاربرد جوراب­های واریس افرادی هستند که به تازگی یک عمل جراحی سنگین را پشت سر گذاشته و یا آن‌هایی که به سختی می‌توانند پاهای خود را تکان دهند.

ورزشکاران، زنان باردار و خلبانان که در مدت زمان‌های طولانی در هواپیما به سر می‌برند نیز می‌توانند از جوراب­های واریس استفاده کنند. از آنجایی که در دوران بارداری برخی تغییرات هورمونی و یا وزنی در زنان باردار شکل می‌گیرد پس زنان باردار می‌توانند برای کاهش احساس سنگینی پا و یا دردها و ورم‌های ایجاد شده از جوراب واریس بارداری کمک بگیرند .

نحوه عملکرد جوراب‌های واریس

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد این جوراب‌ها فشاری کنترل شده بر پاها وارد ساخته و از این طریق کمک می‌کنند تا رگ‌های خونی مصرف کننده، عملکرد بهتری را تجربه کنند. در چنین شرایطی شریان‌های خونی که به سمت عضلات در حرکت هستند آرام خواهند شد.

به همین دلیل خون این امکان را به دست می‌آورد تا با آزادی بیشتری جابجا شده و در بدن جریان پیدا کند. از سوی دیگر رگ‌های مصرف کننده نوعی فشار کمکی دریافت خواهند کرد که برای بازگرداندن خون به قلب ضرورت دارد.

استفاده از این محصولات کمک می‌کند تا پاهای شما کمتر خسته شده و دردناک نشود. در بسیاری از موارد پوشیدن جوراب واریس نقش بسیار موثری در توقف احساس سرگیجه در مواقع ایستادن دارد.

همان‌طور که می‌دانید اگر خون در حال حرکت، در رگ‌های بدن در یک جا ثابت باقی بماند به ایجاد لخته در آن منطقه کمک خواهد کرد. از سوی دیگر اگر این لخته در بدن شما ایجاد شده و سپس به طور ناگهانی رها شود، با خون حرکت خواهد کرد.

این امکان وجود دارد که لخته تشکیل شده در یک ناحیه خطرناک و یا حساس گیر کند و یا تورم و تغییراتی در رنگ پوست شما ایجاد شود. همین عامل نیز سبب شده تا بسیاری از ورزشکاران به ویژه دونده‌ها از جوراب‌های واریس استفاده کنند تا از طریق جریان خون مناسب ایجاد شده با استفاده از این جوراب‌ها، اکسیژن بسیار بیشتری را به عضلات خود انتقال دهند و از آسیب دیدگی بافت‌ها پیشگیری به عمل آورند .

انواع جوراب­های واریس

تولید کنندگان مختلف، جوراب‌های واریس را در انواع متنوعی طراحی و تولید می‌کنند تا این محصولات بتوانند بخش‌های مختلف بدن شما را پوشش دهند. برخی از انواع این محصولات تا پایین زانو طراحی شده و برخی تا بالای ران هستند که از هر کدام می‌توانید برای برطرف ساختن مشکلات خاصی استفاده کنید.

برای نمونه در بیماری DVT استفاده از جوراب­های واریس تا پایین زانو و یا بالای ران، هر دو رواج دارد. این محصولات در درجات فشارهای مختلفی هم تنظیم و طراحی شده‌اند که باید با مشورت پزشک نوع مناسب آن‌ها را انتخاب و خریداری کنید.

این جوراب‌ها باید نوعی احساس تنگی را به مصرف کننده ارائه دهند. اما با این حال حواستان باشد که به خرید جوراب واریس ورنا با فشارهای بالا و آزاردهنده اقدام نکنید. میزان فشار وارد شده از طریق این محصولات باید خفیف و غیر دردناک باشد. پس سعی اصلی شما بر این باشد که به خرید جوراب واریس در سایز و اندازه‌های خود دست بزنید .

نحوه استفاده از جوراب واریس

بهتر است صبح‌ها بعد از بلند شدن از رختخواب جوراب واریس ورنا را به تن کرده و تا زمانی که در حالت ایستاده و یا حتی پشت میز نشینی به سر می‌برید، آن را مورد استفاده قرار دهید.

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X